Förbifart Stockholm

torsdag 5 oktober 2017

Mats Seyffarth

MICHAEL LUNDBORG, PROJEKTLEDARE TRAFIKVERKET

E4 - Förbifart Stockholm-projektet.

En enklare och snabbare resa, antingen du väljer att åka bil eller kollektivt.

Stockholm växer med 100 pers/dag.

Beräknad kapacitet: 11 000 fordon per timme i rusningstrafik.

E4 Förbifart Stockholm - en del av ett större regionalt utvecklingspaket.

E4 förbifart Stockholm är en del av Stockholmöverenskommelsen, en trafiksatsning på 100 miljarder kronor som knyter ihop nya spår och vägar i hela Storstockholm. Tillsammans med en komplett yttre tvärled skapas nya linjer som knyter ihop vägnätet kollektivtrafiksystem som tillsammans:

*                          Bidrar till hela regionens utveckling genom att binda samman flera av de regionala stadskärnorna.

*                          Knyter ihop norr och söder under Mälaren.

*                          Minskar sårbarheten i trafiksystemet.

*                          Skapar nya möjligheter att resa kollektivt.

*                          Skapar en gemensam arbets-, bostads– och servicemarknad.

Förbifart Stockholm binder samman de norra och södra länsdelarna, avlastar Essingeleden och innerstaden och minskar sårbarheten i Stockholms trafiksystem. Restiden för hela sträckan beräknas till 15 minuter. Av vägens 21 km går drygt 18 km i tunnel. 60 meter under grundvattennivån. 3 körfält i vardera riktningen. Byggtid ca 10 år.

Anläggningen beräknas kunna öppnas för trafik år 2026. Kostnaden beräknas till cirka 28 miljarder kronor, varav 80 procent finansieras av trängselskatt och 20 procent av staten. Det är mycket pengar, men nyttan blir enligt de samhällsekonomiska kalkylerna ännu större genom snabbarer resor och transporter i regionen.

Sex nya trafikplatser: Kungens Kurva, Lovön, Vinsta, Hjulsta, Akalla, Häggvik.

Föredragshållaren valde Rotarykepsen.

Vinlotteriet vann Åke Ljungberg.

mer info: www.trafikverket.se/forbifartStockholm.

Vid pennan - Bitte